Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, August 15, 2007

hari2 makan sayap ayam...




kehidupan student di sini memg baik sekali,xada berlaku perkara2 yg tidak diingini samada dgn pelajar sendiri ataupun penduduk tempatan,ape yg saya tahu,di negara arab ni kite xpernah dgr pun student ajanib mati kelaparan,tp disini bukanlah ada berita kematian atau ape2 berkaitan dgn mati..cuma saya mahu berkongsi keadaan dan pengalaman yg saya ada selama saya berada di bumi syam ni..

kena dgn tajuk di atas,saya nk cerita sikit sebanyak yg saya tahu tentang makanan student syria,banyak pilihan yg ada dijual disini,student boleh pilih ape yg dia nk dan ape yg xnak..beras semestinya ada,makanan laut sudah tentu wujud..ape yg musykilnya adalah harga je,tiap2 mgu harga berlainan,apetah lg harga ayam..kebanyakan bait tullab(rumah pelajar) kat sini banyak yg beli sayap ayam je,terutama sekali ahli bait saya,hari2 makan sayap,saya bersyukur dgn ape yg ada,cuma saya mahu kongsi pengalaman dan keadaan disini..

harga kat sini memg xmenentu,boleh dikatakan hari ni harga lain,esok harga lain plak..luse harga lain plak,sampai tahap klu harga terlalu tinggi,umah kiteorang ni makan roti cicah ape2 yang patut..syukur alhamdulillah..ada jgk untuk dimakan..

student disini kebanyakan makan nasi hanya sekali sehari,makan pd waktu tghari je,waktu malam klu ada rezeki adalah..klu xada ikut perut masing2 lah nk makan ape,mkn mlm klu ikut perut masing2 banyak yg makan indomee..itu je yg paling murah dan paling ringan untuk mkn mlm..itulah dugaan dan cubaan untuk student2 yang jauh dari keluarga...

yg paling untung bila duduk jauh dr keluarga ni adalah pada bulan ramadhan,jasa arab memg xleh nk lawan pd bulan puasa..seolah-olah jiwa mereka terbuka untuk tolong ajaanib pada bulan puasa..dekat nk berbuka je mesti ada yg tekan loceng hulur makanan..kadang2 ada jemputan buka puasa di math`am(restoran) yg mewah2..buka puasa dan sikit sumbangan..itu lah kebaikan hati budi arab dibulan puas

oleh kerana bulan yg mulia iaitu bulan ramdhan dah hampir..sama2 lah kite hidupkan malam2 ramadhan nanti dgn amal ibadah yg banyak dan amal kebajikan yg ikhlas kerana allah ta`ala..i`allah..semoga kite semua mendapat keberkatan dari allah ta`ala..kewajipan yg diwajibkan atas kita jgn sekali-kali kite tinggalkan..sekian..wassalam..

1 comment:

Anonymous said...

Sedihnye dengar cite ust, kalau begitu kurus2 lah pelajar kita kat Syria. Tapi kan ust... ada jer pelajar kita yg dah balik mesia kena gout. katanya tiap-tiap hari makan udang.

ust makan kepak tiap2 hari tapi tak leh terbang gak!!!