Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, August 17, 2007

virus cyber cafe...




nak kate orang lain kuat masuk cc..diri sendiri pun lebih lg kot dari org lain..tp kan klu penyakit ni berterusan memg susah nak pulihkan..penyakit cyber ni memang bahaya klu dah kena,perut xrase lapar,mata xrase ngantuk,org panggil pun jd xdengar..mcm2 lg lah jenis penyakit cyber ni..cuba bayangkan niat nak masuk cyber hanya untuk call family tp bila dah buka YM jadi melekat plak depan screen komputer..niat nak masuk 30mnt terlajak sampai 3jam..memg xingat ape2 dah..klu jenis yg betul2 kaki cyber..buka je youtube mcm2 dia dowload..xsalah lah klu ada yg dowload..yg musykilnya ada yg layan cite cartoon sampai berjam2..yg layan plak dah tua berjanggut dah..tp masih layan cartoon dalam internet...ish2...dasyat2..!!!



bkn orang lain..saya sendiri pun pernah satu hari tu,memg xsangka betul lah..saya dgn 2org roomate saya memg xsedar ape2 hari tu...cuba bayangkan saya dgn diorang masuk cc dr pukul 3pg(cc 24jam)sampai lah langit tu dh nampak awan,tp jgn salah sangka psl solat subuh plak..yg wajib tetap didahulukan..tp nk citenya cyber ni memg virus paling besar bg student yg kaki cyber..


dalam terpengaruh dgn cyber ni..yg wajib tetp saya dahulukan..tp sejaralah bg saya dgn roomate saya hari tu..yelah..xpernah solat subuh dalam cc..tiba2 hari tu boleh jadi solat subuh dlam cc..nasib lah dlm cc ada tempat solat..tp itu pengajaran lah bg saya dan kawan2 yg lain..jgn kite terpengaruh sgt dgn cyber cafe ni..sbb itu virus paling besar klu kite sedang mengaji..

bkn bg student je yg biasa kena virus mcm ni..org yg mutazawwij(dah kawin) pun memg selalu jgk ada yg kena virus ni..memg bahaya betul penyakit virus cyber ni..dah banyak jumpe student dan mutazawwij yg memg biasa kena penyakit virus ni..termasuklah saya sendiri...heheehe..
yang bujang penyakit bujang,yg dah kawin penyakitnya lain sikit dari yg bujang..tp yg penting kite kena ubati penyakit virus cyber ni..jgn biarkan penyakit ni merebat sampai ke tahap maksimun yg tinngi..bahaya!!!

ini sekadar peringatan kite bersama...mana yg baik mana yg buruk kita sama2lah ingat2kan.supaya kite semua xlalai dgn ape yg disuruh dan ape yg dilarang..semoga kite sama2 mengambil iktibar dan tauladan untuk kite teruskan hidup yg mendatang..xsalah nak masuk cc tp jgn lah sampai lalai kat mana kita,dari mana kita,dan ape tujuan kite..ini nasihat kena atas diri sendiri ni..tp pandai2lah fikir2 ape yg baik dan ape yg buruk..

penyakit virus cyber memg xleh nak hapuskan..jd kite kena ubati dgn fikiran kita yg ada supaya kite x`tertido` dalam mimpi yg indah yg datang dari virus cyber cafe..ape yg baik semuanya datang dari allah..yg kurang baik datang dari diri saya sendiri.. wassalam

p/s:
cyber cafe selalu pergi,jangan sekolah korang ponteng plak!!!
termasuk aku lah!!!

3 comments:

mommy said...

betul2..bile dah mengadap PC x ingat benda lain dah..
letak dalam kepala nak bukak email je pastu sambung study..bile dah bukak daripada email jadi bukak benda lain..ish3

SoFie NuR said...

ehmm...solat dalam cc..tu yg xleh tahan tu...

internet ni mmg virus yg sukar dihapuskan bile dah terlekat...adeh...

Anonymous said...

Betul ust...yang ust ckp mutazawwij pun kena penyakit ni...mcm kami ler tu. Kalu boleh rasanya bangun pagi tu terus nak tenet.
kalau masak tu tinggal skejap p tgk internet...huh..apalagi berasap kat dapur...sapa kang kuali dah hitang letung...dahsyatnye.