Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, May 11, 2008

Kenangan oh!! Kenangan....

assalamualaikum.....

salam sejahtera dan salam dari dimasq bt semua teman2 dan sahabat2 aku di mana jua kamu berada..semoga kalian dlm keadaan sihat hendaknye..bg diri aku disini alhamdulillah sihat wala`afiat..mesti korang semua dh baca ape yg aku tulis tentang pengalaman di lubnan tu..aku sihat je cuma tinggal fobia dan trauma je sikit2 psl pergi lubnan tu..tp aku bkn nk sambung cite pasal kat lubnan dahh...itu semua dh habis kot aku cite...klu xpuas ati dgn cite aku tu...boleh jmpe aku dpn mate sambil belanja aku minum air kat kedai kopi..mana2 kedai pon hentam jelah...asalkan korang yg belanja...heheh....ok...

sekarang ni dh genap dua tahun aku duk bermukim kat syria ni,nk kate ilmu tu penuh di dada xde lah..tp untuk bekalan diri sendiri dan jgk orang lain sikit2 tu boleh lah i`allah..sbb manusia semua nye ade kelemahan masing2 kan..jd sekadar nk bt bekal diri sendiri di dunia dan akhirat i`allah kite kena usaha lebih sikit lah..

dlm masa dua tahun ni lah banyak pengalaman dan pengajaran bg aku samada pengajaran hitam ataupon putih..semua nye aku lalui di bumi syria ni..mana yg baik aku ambil sebagai pengajaran,mana yg xelok aku simpan tepi jalan...mgkin ada kawan2 dan jgk sahabat2 yg nk kongsi hidup aku di syria ni..i`allah aku akan kongsi serba sedikit tentang kehidupan aku disini sebelum aku pulang ke tanah air x lama lg..

kehidupan disini memg berlainan sgt2 lah nk di banding dgn hidup di tanah air sendiri kan..tp pengalaman yg cukup indah bg aku adalah di syria ni lah..aku xkan lupekan tanah syria ni sampai bile2..sedih ke seronok ke semuanye tu kenangan yg cukup bermakna bg aku..tp xlama lg aku akan tinggal bumi syria bt sementara,aku cukup sedih nk tinggalkan bumi syria ni..aku akan tinggalkan kawan2 aku di syria,aku akan tinggalkan adik2 aku di syria,semua nye akan aku tinggal termasuklah awek2 simpanan yg mana ada aku simpan....hehehe...itu saje2 je untuk hilangkan sedih..xd aweks simpanan pon..bt pe nk simpan anak org kan..!!!itu sekadar nk galak2 je ckp mcm tu..ape2 pon memory yg penuh makna di syria ni xkan aku lupe mcm tu je..ttp aku kenang sampai bile2..aku belaja disini,aku kenal kwn2 yg ramai pon disini,mcm2 lg lah yg aku dpt pengalaman semenjak berada di syria ni..

duduk di malaysia xpernah sama sekali aku join semeja dgn orang yg berpangkat besar,xpernah aku duduk semeja dgn artis tersohor tanah air,xpernah aku duduk semeja dgn barisan vvip yg bertaraf dato` dan tan sri,x pernah jgk aku duduk semeja dgn ahli2 politik tanah air kedua-dua belah parti..semua tu cukup bermakna bg aku dan kenangan yg paling aku xleh nk lupekan,aku jgk pernah makan satu meja dgn ulama`2 besar samada arab ataupon orang malaysia sendiri,,itu sekadar mahu kongsi pengalaman yg aku ada sepanjang hidup aku di syria ni je..bkn nk riak dan bkn aku nk bangga kan diri aku ni..ape lah sgt yg ada pd diri aku ni nk bangga dgn semua tuh...bangga dan riak ni perkara yg di benci oleh allah...jgnlah kite lakukan perasaan riak takabbur kite ni..semua tu x de maknanye kite nk bt bekal ke akhirat nanti..

banyak lg pengalaman aku yg aku lalui di syria ni..bermacam-macam penagalaman lg yg aku lalui disini samada pengalaman kacau anak dara arab,mak arab ke..itu semua pengalaman tuh..
setiap hari minggu aku dan kawan2 akan bersama dalam padang bola..klu kat malaysia aku selalu main bola sepak waktu petang,xcukup waktu petang aku main futsal waktu malam,tp kat syria ni xde jadual nk main bola ptg2..setiap minggu aku akan main bola sepak lewat2 mlm..mesti main atas pd pukul 2pg..xkira lah musim panas ke musim sejuk..tp kebanyakan main musim panas..klu musim sejuk kadang2 tu je main...klu selalu sgt main silap hari bulan boleh beku seluruh badan ni..

ape lg ek pengalaman aku kat sini???byk lg tp aku ni je kadang2 ingat kadang2 lupe...
yang apling aku xleh lupe pengalaman aku mase pergi pantai latakia dgn awak2,fuhh!!!memang seronok..mna x seronoknye naik keretapi dari syria nk ke halab dh 6 jam,klu dpt bilik xpe jgk..ni 6 jam duk atas kerusi je dr kul 12 mlm sampai kul 6 pg..klu keretapi mcm kat malaysia boleh thn jgk..ini xthu keretapi zaman bila..sampai je kat halab..masing2 duk betulkan pinggang..ingatkan sampai kat halab xyah naik keretapi daahh...lps rehat kejap dlm stgh jam..kitorg kena naik keretapi lain plak nk ke pantai latakia..dr halab satu jam je kot ke pantai..tp keretapi yg dr halab ni kira boleh thn sikit sbb sedap dan lawa..bkn senang tau nk naik keretapi kat syria ni..klu tye student lain memg xde lg yg naik keretapi kat sini..sbb kebanyakan pergi pantai latakia dgn bas atau servis..kitorg je saje nk rase naik keretapi..best jgk lah..itu pengalaman dlm keretapi kat syria..
rasenye itu je dlu kot nk kongsi pengalaman dgn korang...klu ade lg pengalaman yg boleh kongsi dgn korang i`allah aku akan kongsi lg sebelum aku balik ke tanah air..semoga korang semua berpuas ati dgn cite pengalaman aku ni...byk lg pengalaman yg aku lalui tp entah banyak sangat rase nye nk tulis...xpe...nk thu lebih lanjut lg...jgn lupe tempah meja kat kedai mamat..kat situ i`allah semua pengalaman yg aku ada akan aku cite habis..tp korang lah yg kena belanja aku minum..rasenye dh xlama xkena mee goreng mamat...pakej sekali lah dgn mee goreng mamat baru sedap nk cite...huhuh...ok..ape2pon jutaan kemaafan dr diri aku yg serba dhaif ni..klu ada yg baca ni terasa atau tersinggun perasaan..harap di maafkan..semoga kite berjumpe lg di episod akan dtg...bye bye syria...hye hye malaysia...


assalamualaikum...

No comments: