Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, May 10, 2008

Pengalaman ngeri di lubnan....

assalamualaikum...w.r.t..

salah sejahtera dan salam hormat bt semua teman2 dan sahabat2 yg selalu melawat dan mengunjungi blog salam dari dimasq ini..harapan semoga semuanye dlm keadaan sihat hendaknye..amin..
kali ini aku betul2 mahu kongsi satu pengalaman yg cukup bermakna dan xkan aku lupekan pengalaman ni sampai bila2..mgkin semua dah tahu yg sekarang ni keadaan di lubnan mmg tidak selamat lg untuk kite pergi melawat atau berjalan disana..tp ape yg aku nk cite disini mgkin xde pd diri student malaysia lain selain aku ber2 dan 2orang pelawat malaysia syria..ber4 lah kiranye..aku xthu nk mulakan cite ni mcm mana tp ape2pun aku akan cuba untuk kongsi pengalaman yg cukup ngeri bg aku dan 3org lg...
mulanye begini...pada hari khamis tanggal 8-5-2008..aku dan 3org lg bercadang untuk pergi ke lubnan slama 2hari 1malam..pd pagi hari tersebut..aku pergi ke markaz bas untuk membeli tiket untuk ke lubnan,sedang berurusan dgn kerani tiket,tiba2 passport aku ditolak oleh kerani tersebut kerana kerani tersbut dpt maklumat bahawa lubnan xdpt masuk hari ni,mula2 aku sangka kan bas dah penuh kerusi,jd aku tye kerani tersebut,dia bgthu di border lubnan skrg ditutup oleh orang2 lubnan..memang aku xpercaye dgn kerani tersebut..tp bila aku tgok semua penumpang bas dh mula turun dari bas dan menjual semula tiket bas barulah aku rase percaye yg lubnan betul2 xleh nk masuk...tp semangat aku lain dr orang lain..aku nekad jgk untuk bawak pakcik 2org ni masuk jgk ke lubnan..aku pon terus ke tempat teksi lubnan..aku tye kan pd driver teksi,betul ke lubnan ada masalah nk masuk skrg???pakcik tu mgkin `mata duitan`kot!!!..xde masalah pon masuk ke lubnan..kata driver tersebut!!aku xckp byk lg lalu aku setuju je dgn driver untuk terus ke lubnan hr ni jgk,

aku ber4 terus ke lubnan dgn teksi td..sampai je di border syria lubnan aku yg uruskan semua passport,alhamdulilalh sebut je nama malaysia passport terus di cop tanpa banyak soalan..aku teruskan lg perjalanan sehinngga sampai ke border lubnan,sampai saje disitu aku dpt lihat suasana yg x pernah aku lihat dgn mata kepala aku sendiri,,aku betul2 terkejut dgn suasana sebegitu rupe..mgkin ada yg baca cerita ni kurang percaye kot...tp cite ni bukan aku nk reka2 tp ini betol2 hakikat ape yg aku lalui ber4..mase tu passport nk masuk ke lubnan aku blom cop lg sbb driver bgthu yg aku xboleh masuk ke lubnan,dia pujuk aku supaya patah balik ke syam(syria) dgn teksi dia,,mula2 aku fikir memg nk patah balik je..tp aku rase semangat aku nk teruskan jgk ke lubnan ttp kuat..aku sindiri xpercaye knp aku semangat sgt nk msuk ke lubnan sedangkan keadaan lubnan betul2 xselamat,.puas driver teksi tu pujuk aku balik dgn dia...tp aku ttp kate `tunggu sekejap`...ape yg aku sedang tgok mase tu seolah-olah mcm mmpi je,yelah dgn keadaan org lubnan sibuk duk susun tayar di tgh jalan untuk di bakar,di letaknye tanah di tgh jln berlori-lori,semua tayar td di bakar sepanjang jalan nk masuk ke lubnan..ape2 pon aku pon pergi cop jgk passport untuk masuk ke lubnan,selesai je cop passport..pakcik teksi td dtg lg kat aku pujuk aku supaya balik semula ke syam..sbb lubnan memg xselamat nk pergi hari ini..aku ttp dgn jawapan aku `tunggu sekejap`..sedang aku duk tgok keadaan tegang mcm tu..tiba2 aku tgok semua driver teksi syria lari lintang pukang dgn kereta masing2 menghala ke syria semula..aku pon tgok keadaan mcm xselamat je..aku pon lari jgk dgn pakcik2 ni..aku cuba nk masuk ke teksi td tp pintu dh dikunci..mase tu memg aku fikir dh xselamat lg..semua teksi syria dh pon lari..cuma yg tinggal kereta lubnan je..sampai separuh jalan aku lari..aku nmpk org lubnan ni bkn kejar orang asing mcm aku ni..tp diorang cuma kejar kereta syria dan orang syria je..aku 4orang ni dah separuh nyawa dh sbb lari pikul bwk beg..keadaan mase tu betul2 sunyi tanpa orang syria dan kereta syria..cuma tinggal aku ber4 sahaja yg bkn org lubnan..
aku yakin y diorang ni xkan kcu aku ber4..jadi aku pn pergi semula ke pintu gerbang nk masuk lubnan nk tgok ape lg yg diorng nk bt..yg 3 lg kat belakang tempat yg aku lari td.aku je yg `gatal` bt berani..aku pon tye lah si mamat polis lubnan ni.boleh ke aku masuk jk ke lubnan hr ni?dia jawab..try lah masuk mgkin xde ape2 kot..sedang aku duk sembang dgn mamat polis ni...aik!!dtg lg si pakcik driver td,kali ni dia dtg dgn jalan kaki je..mgkin kereta dia tinggal jauh dr situ kot...dtg pujuk lg aku untuk pulang ke syam..kali ni aku jawap dgn jwpn lain plak..aku jawap...aku nk masuk jgk ke lubnan..pakcik nk balik pakcik balik lah yek..hehehe..itu jawapan aku..aku bincang dgn polis td mcm mna nk masuk ke lubnan ni??tp aku betul2 terharu dgn polis ni..dia yg tolong aku ber4 untuk dptkan teksi lubnan,,akhirnye aku dpt jgk teksi lubnan untuk terus ke beirut..tempat bakar tayar tu xjauh sgt pon dgn border yg aku naik teksi ni..sampai je dkt dgn tempat bakar tayar tu...aku ingatkan memg xleh nk masuk dh ke lubnan.tp bila tunjuk je passport malaysia..diorang lpskan teksi aku untuk ke beirut..jalan yg diorang bg lalu tu bukan atas jln raye biasa..tp atas jalan kaki 5..aku xthu nk eja mcm mana..tp mgkin semua thu kot kaki 5 jalan mcm mana...teksi aku lmpat atas kaki 5 tu lah nk lps dr sekatan api tu..
akhirnye lps jgk dr sekatan api tu..aku sangkan kat situ je dia tutup jalan dgn api dan tanah..tp semua sangkaan aku tu memg xtepat lgsung..pakcik teksi tu diberitahu oleh org kampung kat situ..yg semua jalan nk ke beirut semuanye ditutup..pakcik tu ikhtiar jgk supaya sampai jgk kitorang ni ke beirut..semua jalan kampung dia lalu semuanye ada sekatan api dan org ramai..memg cukup2 takut mase tu..tp aku nekad jgk nk masuk ke beirut..seingat aku untuk sampai ke beirut aku ber4 tempuh rintangan sekatan jalan raya dgn api sebanyak 6 kali...cuba korang fikirlah..klu ikut hati org lain mgkin xkan masuk dr border lg dahh...tp aku xthu ape dh jd dgn aku hr tu..semua sekatan api td aku lepas...semua jalan kampung,jalan xde tar,jalan bukit dan mcm2 jalan lg aku lalui untuk lps jgk ke beirut..
akhirnye aku sampai jgk ke bandar beirut..tp keadaan cukup2 sunyi..semua kedai tutp..aku betul2 mcm xpercaye yg aku dtg ni dlm keadaan perang dan xselamat..aku dtg ke lubnan tu adalah hr ke2 lubnan dlm huru hara perang..aku hentikan teksi td di depan bank lubnan untuk tukar duit...selesai tukar duit...aku dpt tgok keadaan budak2 muda dgn kayu,besi,senapang di tangan diorang..cukup mengerikan..tp aku ber4 ttp bt selamba seolah-olah mcm xde ape2 yg berlaku..aku tye kan seorang mamat lubnan ni untuk pergi ke hotel plaza cafe..akhirnye dia ambik kan satu teksi dan htr aku ber4 ke hotel tersebut..sampai dihotel plaza..aku dan pakcik td berbual dgn seorang mamat lubnan yg lari dr umah nye di beirut..sedangkan hotel yg aku dduk tu xjauh mana pon dgn bandar beirut..aku tyekan dia..boleh ke nk ke tepi pantai beirut tu??dia jwb..jgn pergi...kat situ skrg cukup tegang skrg..sedangkan dia lari satu family duduk di hotel tuh...ni plak kite orang malaysia yg nk pergi kat situ..
dlm keadaan mcm tu..masing xsedar yg mase tu blom mkn ape2 lg dr pg sampai lah ke pukul 2.30ptg..setelah rehat sekejp di lobi hotel..mamat lubnan tu cadangkan supaya balik jgk ke syam hr ni sbb kmgkinan tembak menembak akan berlaku pukul 4 jap lg..dlm keadaan mcm tu..masing2 duk tye boleh ke keluar dr lubnan ni??sampaikan pakcik tu tye..klu balik dgn flight mcm mana?mata tu jwb...airport dah ttp dr semalam lg daaahhh...aduh lg sakit jiwa bila dgr!!!
akhirnye mamat tu tolong carikan satu kereta yg boleh pergi ke syria...

maflah klu cerita ni panjang sgt!!!!!

ok..aku pendekkan je cerita ni...aku ber4 terus ke pulang ke syria dgn kereta yg mamat tu tlg cari...sampai je di jambatan lubnan yg kena bom dgn israel tu..kereta dh tersekat kat situ sbb jln dh ditutup..lg sorang pakcik `mata duitan`..dia cadankan balik ikut homs yg makan mase selama 9 jam dan setuju dgn bayaran 400usd..ape2pon pakcik tu kate xpe lah asalkan kite selamat balik ke syria...dia sanggup bayar lah...lg sekali kitorang lalu jalan yg cukup tinggi untuk balik ke syria..tp sekali lg sangkaan bahawa dh xde sekatan lg ttp xtepat sangkaan tu..masih ada lg sekatan dgn api dan pasir..tp bila tunjuk passport malaysia..kami lps sekatan pertama...teruskan lg perjalanan..dan smpai satu tmpat lg pon ada sekatan api di atas jln..tp kali ni cukup bahaya..sbb driver tu takut untuk dkt dgn tmpat sekatan api tu..lalu geng2 muda lubnan ni dtg dgn kayu,besi dan senapang ke kerta aku dan merampas passport serta memaksa driver tu tunjukkan kad pengnalan dia sebagai warga lubnan..salah sorang mamat lubnan ni dtg dan tye aku dr mana..aku jawab dr malaysia..dia terus ambik semula passport dr tgn mamat sorang dan bg semula ke aku..dia terus bg arahan ke geng2 diorang yg dkt dgn sekatan api tu supaya lpskan kereta aku ni untuk lalu...akhirnye aku lps dr sekatan api tu tp jalan yg diorang bg lalu tu xpernah aku lalu seumur hidup aku..cukup ngeri dan takut sbb jalan betul2 atas bukit yg xde keselamatan langsung...akhirnye aku selamat dr jalan td dan teruskan lg perjalanan hingga ke border lubnan yg aku masuk pg td...sampai disitu sekali lg driver ni tunjukkan `kebodohan` dia..ade ke patut dia takut nk sampai ke border tu yg penuh dgn org lubnan tiba2 dia masuk kereta yg aku naik ni ke dlm semak sikit..memg bila askar dan orang lubnan tgok mesti kitorang di anggap bkn2..itulah bodohnye arab lubnan ni...tiba2 dtg bdk2 muda serang kereta kitorang ni dan sekali lg passport kitoran di rampas..kali ni cukup tegang antara aku,driver teksi dan mamat2 lubnan ni..mase aku bertengkar dgn mamat arab ni..aku langsung xfikir risiko yg aku akan terima..tp alhamdulillah semuanye selamat...aku bengang dgn driver tu..janji lain bt lain...ahirnye mamat2 lubnan ni mintak duit dgn kitorang...aku xthu byk mana duit kitorang hbs bg kat mamat lubnan tu...semua duit yg aku ada dan pakcik tu ad semua dia mntk..tp sorang je yg selamat sbb dia sempat sorokkan dompet dia di belakang..klu x mgkin aku ber4 balik ke syam dgn jalan kaki je...mamat td selesaikan dn baik dan bawak aku jalan kaki untuk lpskan dr sekatan api dan tanah di border lubnan..mase tu passport kat tgn mamat tu lg..aku pon mntk dan dn dia pn bg dgn elok..aku dgn cepat pergi cop passport untuk keluar dr lubnan..sebelum mamat tu bg passport...dia dah bg duit kat mamat sorang lg sbyk 2000 lera syria untuk htr aku ber4 ni pulang ke syam..lps je cop passport...aku ber4 ni berebut nk naik van untuk dptkan kerusi di belakang..tp semua tu xde maknanye nk rebut2...naik je van tersebut...satu pon xde kerusi kat belakang cuma tinggal kerusi driver dan kerusi kelendang je...betul2 pengalaman yg pahit dan jgk seronok sikit2 bg aku semasa dan sepanjang di lubnan...

belum habis lg...sikit je lg....sabar ek!!!!!

dah naik van td..maka sampailah aku di border syria untuk dptkan cop masuk ke syria...tp lg sekali aku jumpe dgn driver arab yg cukup2 bangang dan tamak haloba pasal duit...tiba2 dia mintak duit untuk bayar ke imegresen syria sebagai tips masuk ke syria..sepanjang aku kelaur masuk ke lubnan...xpernah aku tgok kereta di bayar kepada imegrsen..lg skali aku bertikam lidah dgn arab yg cukup2 bangang bg aku...aku dh diberitahu oleh mamat yg pegang passport aku td...dia dh bayar duit ke driver tu untuk htr aku balik..bila aku tye driver tu...dia ckp xde pon mamat tu bg...mase tu lah aku mula bengang dgn arab ni...aku menyumpah kat dia puas2..dan aku turun dr van tu dan jln kaki ke untuk cop passport...mntk plak bkn sikit..satu kepala dia mntk 10usd..kepala hotak dia!!!..memang bengang gila lah dn perangai arab ni...memang kena byk sabar dgn arab mcm ni...selesai cop imegresen syria...aku teruskan perjalanan aku dgn berjalan kaki je untuk keluar dr pagr imgeresen dan aku terus dptkan van putih(servis) untuk balik ke bandar syam...alhamdulillah aku ber4 selamat sampai ke markaz bas sumariah dan sekali lg aku ambil van putih untuk hntr pakcik 2org ni ke hotel..

itu lah sikit sebanyak cerita dan pengalaman aku bersama abg man dan cikgu zaini serta sazwan...akan ku kenangkan kenangan kite bersama di lubnan sampai bila2....ape yg aku cerita ini adalah benar2 berlaku dlm hidup aku..bukan cerita rekaan...maaf lah sbb cerita ni terlalu panjang untk dibaca...harap semua nye puas hati dgn cerita dan pengalaman aku ni..i`allah kite akan jumpe lg di episod akan dtg...doakan aku selamat pulang ke tanah air pada hujung bulan ni..sekian...terima kasih...sambut lah salam dari dimasq...assalamualaikum..

***bakar kereta
***senapang depan mata
dan mcm2 lg lah yg aku tgok dgn mata kepala aku sendiri....bye..

No comments: